KS Kickers - läkarkandidaterna på termin 8 bloggar om sin vardag

Alla inlägg den 17 april 2009

Av KS Kickers - 17 april 2009 20:20

Mobilkamerorna gick varma en dag som denna. Första momentet på hudkursen innefattade nämligen ett stycke kirurgiundervisning på grisfötter!


Totalt var det tre stationer att ta sig igenom och vi fick lära oss att lägga lokalbedövning, stansa ut hudbiopsier, skära bort födelsemärken (ditmålade på grisfossingarna medelst spritpenna) samt hyvla, skrapa, bränna och frysa bort diverse dermatologiskt ofog.


Det är bara att konstatera att grisfötter har många användningsområden (utöver den uppenbara uppgiften att föra grisen framåt medan den ännu är i livet). Inte bara som julmat utan även att när det gäller att utbilda läkarstudenter i dermatologisk kirurgi!







Åh! Bara att slå sig ner vid dukat bord!




Före och efter att en flitig student varit framme med stansen...




 Rakbladsexercis. Är det detta som kallas hålfot?





Snygg kvaddel.











Presentation

Omröstning

Tänker du vaccinera dig mot Nya influensan?
 Ja, självklart.
 Ja, men bara om jag inte insjuknat själv innan.
 Kanske, vet inte, får se...
 Nej, JAG klarar mig nog utan att bli sjuk
 Nej, jag tror att vaccinet är ett gift ifrån Läkemedelsbolagen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Nedräkning

dagar kvar till examen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards