KS Kickers - läkarkandidaterna på termin 8 bloggar om sin vardag

Direktlänk till inlägg 25 juli 2008

Fakultni Nemocnice Bulovka

Av KS Kickers - 25 juli 2008 11:03


Jag har just avslutat min sista klinikdag pa IFMSA-praktiken i Prag. I fyra veckor har jag slapat mig upp tidigt pa morgonen for att ta sparvagnen till andra sidan stan dar mitt sjukhus Bulovka ligger. Min placering var pa den allmankirurgiska avdelningen men jag har aven spenderat lite tid pa den oppna mottagningen nar operationsschemat varit allt for glest. Tanken var att jag skulle ha sallskap med en annan IFMSA-student, en spanjorska, men hon kom bara nagon enstaka dag i veckan vilket gjorde att jag mest hangt med de lokala studenterna som har obligatorisk klinikplacering tva veckor varje sommar. Det var dock intressant att fa lite inblick hur deras studentliv ar - det tycks skilja en del fran vart aven om mycket ar lika, t.ex langa kaffepauser och den standiga onskan att fa vara med och se nagot haftigt.


Sprakbarriaren har varit mycket storre an vantat och forvanansvart manga lakarstudenter kan knappt gora sig forstadda pa engelska. Deras kurslitteratur ar tydligen i princip uteslutande pa tjeckiska och fortfarande ar manga TV-program dubbade. Kirurgerna pa avdelningen hade ocksa valdigt skiftande engelskakunskaper, de flesta av dem var dessutom ointresserade av att prata med studenter over huvud taget - varken lokala eller utbytes som undertecknad. Detta innebar i praktiken att vi oftast fick sta och kolla pa operationerna utan att fa nagon som helst forklaring. Lite trakigt.


Avdelningen


Forsta veckan var operationsschemat spackat med haftiga grejer sasom knivtrauman, amputationer och colonresektioner. Andra veckan skolkade jag en del p g av andra aktiviteter och tredje veckan var ganska seg med brack- och rektaloperationer i all oandlighet. Fjarde och sista veckan har dock varit oerhort spannande -  det har varit langa dagar dar kirurgerna bjudit in till medverkan och vi har lart oss massor! Hemligheten bakom denna plotsliga forandring var att det kom tillbaka en mycket trevlig kirurg fran semestern som garna pratade engelska och forklarade for mig och Enriqueta, den spanska IFMSA-studenten. En eftermiddag stannade han kvar extra lange for att lara oss att sy t.ex Himla snallt! Professorn pa avdelningen, som alla studenter och de flesta kirurger tycks vara radda for (han ska enligt uppgift ha ett valdigt skiftande humor), gastspelade pa operationsgolvet ett par ganger den har veckan vilket faktiskt var de basta tillfallena pa hela manaden! Han tycktes gilla att undervisa oss utbytesstudenter (de lokala ignorerar han tydligen) och vi larde en hel del. Nar han ar med och opererar ar det oftast ganska svara fall, t.ex multipla fistlar och cancerresektioner. Den har veckan har som sagt var varit valdigt givande for mig, men jag tycks ha varit ganska ensam om att fortfarande ga pa min praktik. Nar jag har gatt upp pa morgonen har jag motts av de andra utbytesstudenterna som just kommit hem efter en natts klubbande...


Vi ar 23 lakarstudenter fran alla mojliga lander har i Prag och det har anordnats en del sociala aktiviteter for oss, varav jag endast narvarat pa ett par. Den forsta var en gemensam grillfest dar man eldade korvar och sjong allsang (alla skulle sitta i en ring och sen sjunga en varsin sang, da fick jag nog...). Forra lordagen gav jag dock ganget en ny chans och foljde med pa en dagsutflykt till Kutna Hora. Vi besokte en benkatedral samt krop omkring i en gammal silvergruva. Ytterligare nagra lakarstudenter anslot till gruppen och sammanlagt var vi 28 stycken pa utflykten. Ni kan ju tanka er hur nordiga vi blev pa det forstnamnda turistmalet bland alla ben, pa jakt efter anatomiska avvikelser!



Det har varit en valdigt spannande praktikmanad  allt som allt och jag kan verkligen rekommendera kurskamrater och andra att ta chansen att nagon gang under utbildningen gora ett sk IFMSA-utbyte. Man traffar en massa intressanta manniskor och far dessutom lite inblick i hur sjukvarden fungerar i andra lander (ett givet samtalsamne studenterna emellan). Ha en fortsatt trevlig sommar och vi ses i host!  /Elin




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KS Kickers - 12 januari 2010 19:22

  T8:orna läser just nu studentvalda kurser. På måndag börjar termin 9 och klassen har delats upp på nytt på fyra olika bassjukhus. Vad detta innebär för denna redan slumrande blogg återstår att se, kanske somnar den in för gott...   ...

Av KS Kickers - 29 december 2009 11:16

  Glöm inte musiken!  

Av KS Kickers - 18 december 2009 17:18

Då var äntligen mardrömsveckan över! Praktiskt prov för en vecka sedan, mardrömslång skrivtenta i fredags (som verkade vara svårförstådd btw) och en nätt avrundning med muntlig tenta idag. Det bästa idag var troligen det glädjande beskedet från ku...

Av KS Kickers - 17 december 2009 21:21


Om du inte vet vad du ska bli för läkare har du lösningen här.    /Ulgo ...

Av KS Kickers - 12 december 2009 23:45

För alla som behöver en repetition av hur en koloskopi går till!   ...

Presentation

Omröstning

Tänker du vaccinera dig mot Nya influensan?
 Ja, självklart.
 Ja, men bara om jag inte insjuknat själv innan.
 Kanske, vet inte, får se...
 Nej, JAG klarar mig nog utan att bli sjuk
 Nej, jag tror att vaccinet är ett gift ifrån Läkemedelsbolagen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Nedräkning

dagar kvar till examen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards