KS Kickers - läkarkandidaterna på termin 8 bloggar om sin vardag

Alla inlägg den 16 mars 2008

Av KS Kickers - 16 mars 2008 11:18

På KTC finns inga riktiga patienter men väl en armlös docka som kan simulera de mest ovanliga hjärtfel. Det var inte det lättaste att avgöra huruvida ett blåsljud var sensystoliskt, pansystoliskt, duschande eller inte och vår handledare kom med en fin liknelse: "Det är som att lära sig rektalexplorera. De 150 första gångerna känns det likadant, bara varmt och mjukt, men till slut lär man sig!" Bara att öva, med andra ord!





(När vi var på väg in hördes några sjuksyrrestudenter utbrista: "Vilka snygga läkare!" och det är ju svårt att säga emot, eller hur?)
Av KS Kickers - 16 mars 2008 10:26


I fredags hade några av oss hjärtstatus på schemat, som sagt var. Vi fick tips om en sida där man kan lyssna på hjärtljud. Bra tips ska man ju dela med sig av, så här kommer adressen:


http://www.blaufuss.org/


           lub och dup

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tänker du vaccinera dig mot Nya influensan?
 Ja, självklart.
 Ja, men bara om jag inte insjuknat själv innan.
 Kanske, vet inte, får se...
 Nej, JAG klarar mig nog utan att bli sjuk
 Nej, jag tror att vaccinet är ett gift ifrån Läkemedelsbolagen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Nedräkning

dagar kvar till examen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards